Verslag algemene ledenvergadering 16 mei 2009

Beste Republikeinen,

De ALV van 16 mei j.l. van de Republikeinen was naast de reguliere agendapunten, zoals vaststelling van het jaarverslag, jaarrekening 2007, 2008 ook de vergadering waar alle onduidelijkheden en misverstanden werden besproken over het bestuur en de onderafdeling Brabant (Pro Republica).

De afgelopen tijd was er binnen het bestuur verschil van mening over de wijze waarop de NRG zich inzette voor de republikeinse zaak, voor haar leden en breder in de maatschappelijke discussie.

Met name de afsplitsing van de onderafdeling Brabant is uitgebreid besproken. Besloten is dat er geen onduidelijkheid meer bestaat over de relatie met Pro Republica, namelijk dat deze door de ALV en op eigen initiatief van de onderafdeling zelf geen onderdeel meer is van het Nieuw Republikeins Genootschap. Zij gaan zelfstandig door met hetzelfde waar het NRG zich voor inzet namelijk de republikeinse zaak.

Daarnaast stond het afscheid van oud voorzitter Jack Jan Wirken centraal op de ALV, waar hij bedankt en geprezen werd om zijn jarenlange inzet, diplomatieke en betrokken houding. Hij zal actief betrokken blijven bij het Nieuw Republikeins Genootschap en daarmee de republikeinse zaak. Het spreekt voor zich dat de vereniging hem zal gaan missen als voorzitter.

Tevens hebben de bestuursleden Bernd Lehmann, Mark Koutsarov en Bob Elbracht afscheid genomen van het bestuur en ze worden ook bedankt voor hun inzet voor de vereniging.

Als nieuw bestuurslid en voorzitter van het NRG is door de ALV Hugo Beunder benoemd.

Het nieuwe bestuur heeft met frisse ambitie en enthousiasme besloten om in eerste instantie orde op zaken te stellen. Tevens zal zij komende maanden activiteiten aanbieden en bij de ALV in november hierover terugkoppeling geven.

In aanloop naar november zal het bestuur bij de leden aangeven welke initiatieven genomen zullen worden om de afdelingen actief en gehoord te laten zijn/blijven en hoe de afdelingen in het geheel beter en directer betrokken kunnen worden bij het Nieuwe Republikeins Genootschap.

Uiteraard nodigen we leden die vragen en/of opmerkingen hebben uit contact op te nemen met het bestuur.

Met republikeinse groet,

Hugo Beunder, Voorzitter