Tipsi Turvy

Peter Posthumus

Gallerie De Appel is al meer dan dertig jaar een serieuze aangelegenheid op het gebied van de beeldende kunst. Kort gezegd gaat het hierbij om grensverleggende en onderzoekende kunst uitingen. Onlangs opende De Appel haar eerste tentoonstelling in haar nieuwe gebouw aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam. Opvallend was de aanwezigheid van Maxima. De RVD had haar aanwezigheid tot een nietszeggende gebeurtenis gemaakt: zij mocht niets zeggen.

De grote vraag is: wat deed Maxima op deze opening? Je kunt moeilijk volhouden dat zij met haar vader op de achtergrond deze opening enig prestige of enige glorie verleende. Ook voor het koningshuis valt er in deze tijden geen prestige meer te ontlenen aan kunst. Dat te denken is van gisteren, en dus een beetje dom. Kunst – zeker de gesubsidieerde – is van iedereen.

De verklaring voor de aanwezigheid van Maxima moet gezocht worden in de titel van de tentoonstelling: ’topsi turvy’. Dit staat voor ‘verwarring’, ‘ontregeling’. Kunst die meer wil zeggen dan het gebruikelijke, en alles in zeggingskracht wil overtreffen, wordt gekoppeld aan iemand die door een ambtelijke dienst wordt verboden iets te zeggen. Dat is nog eens verwarrend! Het zou ook kunnen zijn dat mensen van gallerie De Appel zich zozeer vereenzelvigen met hun overigens prima tentoonstelling dat, zij zelf in een soort carnavalsroes terecht zijn gekomen: tipsi turvy

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *